Glow up series – deel 2: ik voel me niet goed in mijn vel + tips: Hoe starten met een gezondere levensstijl?

Welkom terug bij de glow up series. Wanneer je bij het lezen van deze drie woorden niet weet waarover ik het heb, verwijs ik je graag door naar deel 1: glowing up? Vandaag bespreek ik heel graag het volgende deel van mijn glow up plan; ik voel me niet goed in mijn vel. Ook vinden jullie aan het einde van deze post enkele tips omtrent hoe je kan starten met een gezondere levensstijl, veel leesplezier!

Voor dit deel neem ik jullie terug naar een avond in 2014, het jaar dat ik 16 werd. Ik had mij voor de tv geïnstalleerd met een zak Heinz ketchup chips van Lays (de beste), dit maakte toen deel uit van mijn dagelijkse routine. Wanneer Familie begon dook ik steevast in de snoepkast en zocht ik vooral naar chips om tijdens het kijken naar de soap gulzig naar binnen te spelen. Ik was toen 1 jaar gestopt met competitie-turnen en woog 45 kilo. Ik at alles wat zoet en vet was en ik kwam geen gram bij. #livingmybestlife (dacht ik).

Van 12 uur turnen ging ik naar 1 uurtje ballet per week. Niet omdat ik dit graag deed, gewoon om iets te doen. Nadat mijn zakje chips leeg was gevreten ging ik, zoals ik wel vaker deed om mijn schuldgevoel te minimaliseren, voor mijn spiegel staan. Ik klauterde steeds op de matras van mijn bed want dan zagen mijn benen er gespierder uit en leek de schade het minst. Zo ging dat 2 jaar verder, mijn liefde/haat relatie met eten en sport veranderde niet, ik bleef mezelf toespreken dat ik chips, pizza’s, frietjes, snoep, koeken kon blijven eten want ik zag er nog ‘goed’ uit. Totdat mijn mama op een dag binnenkwam en zei: “Als je zo blijft doorgaan, krijg je later spijt dat je niet meer zorg hebt gedragen voor jouw lichaam.” Ik dacht er het mijne van en bleef nog eens 2 jaar in diezelfde routine hangen.

Toen ik 18 was en aan de anticonceptiepil zat, vlogen de kilo’s erbij. Ik was toen redelijk zeker dat ik aan vet en suiker verslaafd was. Ik zat toen ook op kot in Gent en daar at ik nauwelijks verse groenten of fruit, mijn maaltijden bestonden uit klaargemaakte microgolf-gerechten, afhaal of uit eten… Ik had ook geen tijd (of zin) om te sporten, het leven op kot was gewoon te goed en te makkelijk. Op 3 jaar tijd kwam ik 12 kilo bij. Laat me even iets verduidelijken; het was niet zo dat ik me gedurende deze periode volledig liet gaan, ik probeerde af en toe de draad weer op te pikken door gezonde maaltijden te bereiden, me in te schrijven voor Pilates, BBB, enkele km’s te joggen… maar ik hield dit nooit vol. Ik wist niet hoe ik gezond moest leven aangezien ik dit nooit gedaan had.

Stilaan bekroop mij het gevoel dat ik dit niet langer kon trekken. Ik moest stoppen met mezelf altijd in de spiegel te bekijken en conclusies te trekken op basis van wat ik daar zag. Ik wist vanbinnen dat ik de verkeerde keuzes maakte, dat ik me niet goed voelde in mijn vel, ook al dacht ik dat het steeds wel mee viel wanneer ik terug bovenop die verdomde matras stond. Steeds vaker voelde ik me ongelukkig om mijn levensstijl. Het gevoel was zo erg dat ik niet meer kon genieten op feestjes als er hapjes op tafel kwamen of wanneer ik wegging met vriendinnen en alcohol rijkelijk vloeide, ik kon me niet meer ontspannen. Dat ik niet goed bezig was, werd ook bevestigd toen ik een paar maanden geleden een bodyscan liet uitvoeren. Mijn metabolisme leeftijd was hoger dan mijn werkelijke leeftijd. De resultaten brachten mij tot inkeer, er moest dringend iets veranderen. Niet in eerste instantie aan mijn lichaam, maar wel aan mijn mentale gezondheid en mijn relatie met eten en beweging.

En dit brengt ons bij vandaag. Ik ging op zoek naar informatie over voeding, over hoe ik me beter in mijn vel kon voelen zonder suiker en vet, naar lekkere alternatieven. En ik ontdekte leuke boeken met gezonde en smaakvolle recepten (vb. #fitbody van Delphine Steelandt). Ik probeerde dingen uit, stap voor stap, geleidelijk aan, want ik weet dat het meestal fout loopt wanneer ik te snel, teveel verandering wil. Ik zocht een activiteit dat ik ontspannend vind en dat ik rustig kan opbouwen, zo ga ik nu af en toe joggen om even te ontstressen. Ik ben nog steeds volop nieuwe dingen aan het ontdekken maar ik kan wel zeggen dat ik goed gestart ben en dat deze nieuwe levensstijl me goed doet. Ook weet ik dat dit geen fase is om kilo’s kwijt te raken, de reden dat ik deze ommekeer heb gemaakt is om me goed te voelen in mijn vel, om wie ik ben en om wie ik wil zijn, maar ook om bewuster keuzes te maken wanneer het gaat over voeding en beweging.

Tips wanneer je van start gaat met een gezondere levensstijl:

  • Maak je keukenkasten leeg en gooi alle ongezonde dingen weg (chips, koeken, snoep, producten die veel suiker en vet bevatten). Wat je niet in huis hebt, kan je niet eten.
  • Vervang frisdrank door water met een natuurlijk smaakje (als je niet graag water lust).
  • Houd een eetdagboek bij, zo ben je bewust van wat je lichaam per dag opneemt.
  • Maak op zondag een weekschema op met de maaltijden die je de volgende week gaat eten. (incl. ontbijt, gezonde snacks, …) Op basis van dit schema kan je een boodschappenlijstje opstellen en maak je geen verkeerde keuzes in de winkel.
  • Kook meer en koop minder. Een verse salade of wrap maak je snel klaar (en kost je minder geld) wanneer je de ingrediënten in huis haalt. Snijd je groentjes vooraf en doe ze in een afgesloten potje, zo kan je ze voor de rest van de week gebruiken in salades, soepen of wraps.
  • Research, research, research! Informeer je aan de hand van boeken, tijdschriften, internet… Je hoeft geen geld uit te geven om te weten hoe je een gezond recept in elkaar flanst. Ga daarbij op zoek naar correcte informatie.
  • Zoek een activiteit dat je leuk en ontspannend vindt, vraag een vriend of vriendin mee en plan deze activiteit in, zo wordt het na verloop van tijd een routine.
  • 80% is voeding, 20% is beweging!
  • Maak keuzes en daarmee bedoel ik geen frietjes EN pizza, maar frietjes OF pizza. Cheaten mag, maar houd het beperkt. Ik eet nog steeds 1 keer frietjes per week, maar daar blijft het ook bij. It’s all about balance, baby.

Veel succes met glowing up!

Stay tuned voor deel 3: ik vergeet te genieten van de kleine dingen

Food – What I Ate Wednesday – 10/07/19

Welkom terug! Vanaf nu post ik elke donderdag een what i ate wednesday. Deze posts gaan inderdaad letterlijk over de maaltijden/ snacks die ik op een woensdag verorber… Ikzelf ben altijd heel benieuwd naar de keuzes die mensen maken omtrent voeding, het inspireert me soms om receptjes uit te proberen die ik niet eerder zag voorbijkomen. Waarom op woensdag? Deze dag is nu eenmaal de interessantste van mijn week als het op eten aan komt, let’s keep it real 😉 . Laat jullie gedachten maar kwijt over deze what i ate wednesday posts.

Mijn ontbijt bestaat meestal uit een smoothie van bosbessen, frambozen, havermout, amandelmelk en halfvolle yoghurt. Ik drink mijn smoothies het liefst wanneer ze ijskoud zijn zodat ze de textuur van een ijsje hebben. Ik gebruik dus altijd diepvriesfruit, iets dat ik geleerd heb van mijn vriendje.
Mijn 10 uur-snack is meestal een stuk fruit of in dit geval kersen, ik wissel af met een handvol studentenhaver van het huismerk Colruyt. Deze zakjes zijn makkelijk te verdelen in kleinere porties, de zakjes bestaan uit rozijnen en verschillende soorten noten.
Als lunch at ik een salade met kip, zwarte olijven, kerstomaatjes, paprika, komkommer, maïs, ijsbergsla en een beetje olijfolie (voor carpaccio).
Omdat ik aan zee ben deze week bestaan mijn vieruurtjes uit ijsjes en wafels. Vandaag at ik, zoals je kan zien, een domino-ijsje van St. Catherine… Volgens mijn mening toch wel het beste ijs aan de Belgische kust (maar ik denk ook het duurste).
Mijn avondeten was een wrap met avocado en de overgebleven stukjes kip en groenten van deze middag. Ik at dit in combinatie met verse tomatensoep inclusief balletjes.

Tot volgende week voor een nieuwe what i ate wednesday.

Liefs, Romy

Glow up series – deel 1: glowing up?

Graag snijd ik vandaag een thema aan dat nog niet aan bod kwam op Romy’s, desondanks maakt het toch een groot deel uit van mijn leven. Lieve lezers, vandaag stel ik jullie voor; the glow up series. Even uitleggen wat ik precies bedoel met deze fancy termen… Een glow up plan is een plan dat je volgt om een gelukkiger, fitter, gezonder of een meer mindfull persoon te worden. Ik vermijd bewust de termen diëten of afslanken want deze worden niet persé aan het glow up-principe gelinkt, het gaat hier niet over kilo’s kwijtraken/ bijkomen of een sixpack nastreven, maar het kan wel een onderdeeltje zijn van jouw glow up plan. Het komt erop neer dat je je beter in je vel voelt en gelukkiger bent door dingen te doen die ‘goed’ voor je zijn. En wat die dingen precies zijn, bepaal je zelf. The world is your oyster… Reizen, sporten, gezond eten, koken, aan vrijwilligerswerk doen, workshops volgen, maar ook kleinere stappen zoals een dagboek bijhouden of weekschema’s opstellen zijn voorbeelden van veranderingen die je inspireren om een betere versie van jezelf te worden.

Elke week bespreek ik graag een deel uit deze glow up series op Romy’s. Deze week vertel ik graag het deel dat verklaart waarom ik gestart ben met dit glow up plan. De volgende delen zullen bepaalde aspecten van mijn persoonlijk glow up plan concreter behandelen. Veel leesplezier, hopelijk kan ik jou ook inspireren om een positievere mindset na te streven.

Nadat ik afstudeerde als leraar secundair onderwijs heb ik enorm veel moeite gehad met mijn weg te vinden in het leven. Jarenlang had ik maar één wens en dat was leerkracht worden, ik had mijn leven al helemaal uitgedokterd; na mijn secundaire school ging ik 3 jaar studeren en daarna ging ik voor de klas staan, dat was wat ik wou en dat was wat ik ging doen én dat zou mij gelukkig maken. Maar toen ik plots met mijn diploma in handen stond, klopte het gevoel niet. Dit was niet wat ik had verwacht, dit was niet waar ik jarenlang naar streefde. Ik besloot verder te studeren, ik koos ervoor om mijn interesse te volgen; het onderwijs, ik wist niet waar ik zou eindigen en of ik capabel genoeg was, maar ik volgde mijn hart. En toen plots kwam het telefoontje van mijn stageschool, “Hey Romy, je mag in september starten op onze school, zin in een job op het secretariaat? Bel eens terug!” Het was veel ineens en het was zo onverwacht, maar het leek ook wel haalbaar en leuk, vooral leuk! Een jaar vloog voorbij en wat voor één… Ik combineerde een voltijds schakelprogramma met een 4/5 job als secretariaatsmedewerker. Helemaal niet volgens mijn “levensplan”, maar het voelde juist en wat ben ik fier om te typen dat ik deze uitdaging aanging en dat het me lukte om mijn hoofd boven water te houden.

Ik hield mijn hoofd boven water, maar ik ging ook talloze keren kopje onder en een paar keer had ik zelfs het gevoel op het water te kunnen lopen. Het was vermoeiend en vaak vergat ik mezelf in al die drukte. Ik beloofde mij de tijd te gunnen wanneer alles achter de rug zou zijn en dat was de zomervakantie. Het moment was aangebroken dat ik eindelijk kon investeren in mezelf en mijn eigen geluk. Ik besloot om de dingen die me het afgelopen jaar ongelukkig maakten neer te schrijven. De lijst was niet lang;

  • ik voel me niet goed in mijn vel
  • ik vergeet te genieten van de kleine dingen
  • ik heb tijd tekort en toch voel ik me niet productief
  • ik ben te perfectionistisch

Stay tuned voor deel 2: ik voel me niet goed in mijn vel

OOTD: Day at the beach – Nieuwpoort

Hoi lieve lezer. Nieuwe week, nieuwe posts… Ik was er dit weekend even tussenuit. Bij deze zomerse temperaturen kan je per slot van rekening niet binnen blijven zitten. Ik bracht een bezoekje aan de badplaats Nieuwpoort en nam ook de tijd om een paar foto’s te shooten van mijn jurkje dat ik vorige week in de solden scoorde in een boetiekje bij me in de buurt. Het merk heet Infinitif Paris, maar is online niet te verkrijgen. Wel vond ik deze website dat kledij van dit merk verkoopt. Zeker het uitchecken waard!

Jurkje: Infinitif Paris

Wat is jouw favoriete Belgische badplaats?

Adresje: Soep & Zoet – Sint-Niklaas

Hoi lieve lezer, op zoek naar een leuke ontbijtplek? Dan is Soep & Zoet in de Stationstraat in Sint-Niklaas the place to be. De ontbijtbar heeft een super lekkere brunch- en ontbijtkaart; momenteel is dit the summerboost edition. We mochten genieten van onze heerlijke gerechtjes in het zonnetje op het idyllische dakterras. Het bestelconcept is bovendien uniek en cool; schrijf je voorkeuren op de bestelbon en geef ze aan de bar beneden af. Je ontbijt wordt binnen een halfuur naar je tafeltje gebracht.

Wij bestelden de verloren brioche met limoenmascarpone, de bagel florentine en de suggestie; platbrood met zalm, hummus en een fris slaatje. De volledige kaart vind je hier.

Adres: Stationstraat 16, 9100 Sint-Niklaas

Adresje: Sauna Isis – Eikevliet / Hingene

Hoi lieve lezer, niet één maar twee nieuwe artikels vandaag on the blog. Vorige week zaterdag mochten mijn vriend en ik genieten van een saunabezoek aan Sauna Isis in Eikevliet. De sauna is een zeer mooi, verzorgd complex met prachtige faciliteiten. Dit cadeau kwam als een geschenk uit de hemel na hard zwoegen voor onze examens. Na een vriendelijk onthaal en rondleiding kregen wij het saunacomplex voor ons twee privé gedurende twee uur. Het was een zeer warme dag (door de hittegolf in België) waardoor we konden genieten van het buitenzwembad en de lekkere ijsjes die beschikbaar waren.

We kregen de tip om ook gebruik te maken van de sauna’s, de infrarood- en de stoomcabine in deze warme zomertemperaturen, deze zorgen ervoor dat jouw lichaam na een sessie beter acclimatiseert aan de buitentemperatuur. Drankjes, handdoeken, wasgels en scrubzout (voor na het bezoek) waren ook ter beschikking. Een privébezoek voor 2 uur voor 2 personen kost 105 euro, massages en speciale arrangementen zijn ook beschikbaar. Meer info vind je hier. Een echte aanrader als je het ons vraagt!

Adres: Eikerveld 14, Eikevliet, 2880 Hingene

Mijn Ban.do 17-month planner 2019 / 2020 – Coming up Roses

Hoi lieve lezer. Nu de examens voorbij zijn en ik bijna terug kan ademhalen na een drukke periode, kruip ik met veel genoegen achter mijn computer om tijd te investeren in Romy’s. Vandaag ben ik terug met een nieuwe blogpost over mijn favoriete planners… namelijk de 17-month Ban.do agenda’s. Enkele weken geleden bestelde ik de mijne – Coming up roses in de presale op alittlebirdtoldme.nl voor het komende academiejaar.

De Ban.do planner overtuigde mij drie jaar geleden door zijn prachtige covers en zijn mogelijkheid om creatief aan de slag te gaan. De planners bevatten een kleurrijke lading stickers en zijn een lust voor het oog door de prachtig ontworpen tussenbladen en tekeningen door een team van designers.

Daarnaast werd ik opslag verliefd op de efficiënte manier van plannen. De agenda’s bevatten zowel maand- als dagplanners en bieden genoeg plaats voor al mijn notities die ik last minute moet maken wanneer ik geen blaadje voorhanden heb. Ban.do voorziet (meer dan) voldoende witruimte om jouw creativiteit de vrije loop te laten. Ook verrast de agenda elke editie met een leuke quiz en nog iets extra, maar dat laat ik de koper zelf ontdekken. 😉

Kenmerken:

13 x 20,6 cm (de planners zijn nog in 2 grotere formaten beschikbaar) / 17-maanden planner (van aug 2019 tot dec 2020) / matte gelamineerde cover / hard case maar blijft goed open liggen bij gebruik / zakje aan de binnenkant om bv. notities in te stoppen / 3 pagina’s stickers / gelamineerde tussenbladen / kleurplaat / extra notities / leuke quotes

Deze agenda is iets voor jou wanneer…

  • je een creatief persoon bent en fan bent van bullet agenda’s.
  • je iets meer wil uitgeven aan een planner dan de standaard.

Kostprijs: 25 euro (excl. verzendingskosten)

Beschikbaar hier (Je zal er geen spijt van hebben!)